Untuk makluman, mulai tahun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan Program Literasi dan Numerasi (LINUS) untuk murid tahun satu. Program ini bertujuan mengembangkan kemahiran asas dalam literasi dan numerasi kepada murid di peringkat awal persekolahan lagi.
Program LINUS merupakan salah satu daripada National Key Result Areas (NKRA’s)
KPM yang bertujuan untuk menangani masalah literasi dan numerasi
dalam kalangan murid Tahun 1 selama 3 tahun sebelum mereka melangkah
ke Tahun 4.
Saringan
LINUS telah dijalankan pada bulan Februari dan Mac 2010, bertujuan
untuk mengenal pasti tahap penguasaan asas literasi dan numerasi dalam
kalangan murid Tahun 1 dan saringan
ini bukan merupakan ujian.
Saringan
Literasi dijalankan bagi mengenal pasti keupayaan murid dalam
mengenal abjad, suku kata, perkataan dan ayat tunggal. Saringan
Numerasi pula dijalankan bagi menyaring keupayaan murid dalam
mengendalikan operasi tambah dan tolak, mengenal mata wang, ukuran
relatif dan waktu malam atau siang.
Untuk
memastikan keberkesanan program LINUS di sekolah, KPM telah melatih
guru dan fasilitator LINUS dalam membantu murid menguasai asas
literasi dan numerasi. Turut disediakan ialah modul pengajaran guru
dan modul pembelajaran murid. KPM juga telah menambah baik instrumen
Saringan LINUS dengan mengambil kira pandangan dan saranan daripada
pihak sekolah dan pihak awam.
Dengan adanya program LINUS, masalah
murid yang lemah di dalam empat mata pelajaran iaitu Bahasa Malaysia,
Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains dapat diatasi. Saringan
LINUS bukanlah bertujuan untuk menilai dan menguji kebolehan murid
tetapi lebih kepada mengenal pasti sejauh mana murid sama ada mereka
menghadapi masalah celik huruf dan celik nombor ataupun sebaliknya.
Berdasarkan dapatan saringan tersebut para guru boleh merancang
pembelajaran yang lebih elektif bagi memastikan kaedah atau pendekatan tertentu bagi membantu
murid yang berkemungkinan menghadapi masalah tersebut.
( PROGRAM LINUS ) TAHUN 1
KOD KEMAHIRAN
1.0 MEMBACA DAN MENULIS HURUF
1.1 Mengenal bentuk huruf dan
menulis huruf kecil a – z
1.2 Mengenal bentuk
huruf dan menulis huruf besar A –
Z
2.0
MEMBACA SUKU KATA
2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV
2.2
Membaca dan membunyikan suku kata tertutup KVK
2.3 Membaca dan membunyikan suku kata tertutup KVKK
2.4 Membaca dan membunyikan suku kata tertutup yang ada digraf
ng, ny, dan sy
3.0
MEMBINA DAN MENULIS SUKU KATA
3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV
3.2 Membina dan menulis
suku kata tertutup KVK
3.3 Membina dan menulis
suku kata tertutup KVKK
3.4 Membina dan menulis
suku kata tertutup yang ada
digraf ng, ny, dan sy .
4.0
MEMBACA PERKATAAN
4.1 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV
4.2 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV
4.3 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV
4.4 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
4.5 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KVKK+KV
4.6 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka VKV
4.7 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK
4.8 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KV+KVK
4.9 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK
4.10 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup
KVK+KVKK
4.11 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK
4.12 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVK
4.13 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVKK
4.14 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup
KVKK+KVKK
4.15 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVKK
4.16 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK
4.17 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup
KVKK+KVK
4.18 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KV+KVKK
4.19 Membaca perkataan yang mengandungi diftong
4.20 Membaca perkataan yang mengandungi digraf
4.21 Membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding
4.22 Membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung
4.23 Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan
5.0
MEMBINA DAN MENULIS
PERKATAAN
5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
KV+KV
5.2 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
V+KV
5.3 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV
5.4 Membina dan menulis
perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
5.5 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
KVKK+KV
5.6 Membina dan Menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
KV+KV
5.7
Membina dan Menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
V+KV
5.8 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
KV+KV+KV
5.9 Membina dan menulis
perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
5.10 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka
KVKK+KV
5.11 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK
5.12 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup V+KVK
5.13 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup KVK+KVKK
5.14 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup V+KVKK
5.15 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVKK
5.16 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup VK+KVKK
5.17 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK
5.18 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup KVKK+KVK
5.19 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup KV+KVKK
5.20 Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi diftong
5.21 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi digraf
5.22 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi vokal
berganding
5.23 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan
bergabung
5.24 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan
6.0
MEMBACA RANGKAI KATA
6.1 Membaca rangkai kata
7.0
MEMBINA DAN MENULIS RANGKAI
KATA
7.1 Membina dan menulis rangkai kata
8.0
MEMBACA AYAT
8.1 Membaca ayat tunggal
8.2 Memahami ayat tunggal yang dibaca
9.0
MEMBINA DAN MENULIS AYAT
TUNGGAL
9.1 Membina ayat tunggal berdasarkan pola ayat dasar
(FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS)
9.2 Menulis ayat tunggal
CONTOH AKTIVITI
Membaca dan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.
A. Baca suku kata di
bawah.
nga nge ngi ngo ngu
kha khe khi kho khu
sya sye syi syo syu
gha ghe ghi gho ghu
nya nye nyi nyo nyu
B. Baca perkataan di bawah.
nyonya nyamuk nyiru nyenyak nyanyi
nyala punya sunyi nyata penyu
syiling syurga syair syor syawal
lengan angin telinga nganga bunga
khatib khabar khazanah khutbah khusyuk
klinik khemah ghazal ghaib
kha khe khi kho khu
sya sye syi syo syu
gha ghe ghi gho ghu
nya nye nyi nyo nyu
B. Baca perkataan di bawah.
nyonya nyamuk nyiru nyenyak nyanyi
nyala punya sunyi nyata penyu
syiling syurga syair syor syawal
lengan angin telinga nganga bunga
khatib khabar khazanah khutbah khusyuk
klinik khemah ghazal ghaib