BANNER

Selasa, 20 Disember 2011

LITERASI DAN NUMERASI - LINUS

TUJUAN PROGRAM LINUS

Untuk makluman, mulai tahun 2010, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) telah melaksanakan Program Literasi dan Numerasi (LINUS) untuk murid tahun satu. Program ini bertujuan mengembangkan kemahiran asas dalam literasi dan numerasi kepada murid di peringkat awal persekolahan lagi.
Program LINUS merupakan salah satu daripada National Key Result Areas (NKRA’s) KPM yang bertujuan untuk menangani masalah literasi dan numerasi dalam kalangan murid Tahun 1 selama 3 tahun sebelum mereka melangkah ke Tahun 4.


Saringan LINUS telah dijalankan pada bulan Februari dan Mac 2010, bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan asas literasi dan numerasi dalam kalangan murid Tahun 1 dan saringan ini bukan merupakan ujian.


Saringan Literasi dijalankan bagi mengenal pasti keupayaan murid dalam mengenal abjad, suku kata, perkataan dan ayat tunggal. Saringan Numerasi pula dijalankan bagi menyaring keupayaan murid dalam mengendalikan operasi tambah dan tolak, mengenal mata wang, ukuran relatif dan waktu malam atau siang.


Untuk memastikan keberkesanan program LINUS di sekolah, KPM telah melatih guru dan fasilitator LINUS dalam membantu murid menguasai asas literasi dan numerasi. Turut disediakan ialah modul pengajaran guru dan modul pembelajaran murid. KPM juga telah menambah baik instrumen Saringan LINUS dengan mengambil kira pandangan dan saranan daripada pihak sekolah dan pihak awam.
Dengan adanya program LINUS, masalah murid yang lemah di dalam empat mata pelajaran iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains dapat diatasi. Saringan LINUS bukanlah bertujuan untuk menilai dan menguji kebolehan murid tetapi lebih kepada mengenal pasti sejauh mana murid sama ada mereka menghadapi masalah celik huruf dan celik nombor ataupun sebaliknya. Berdasarkan dapatan saringan tersebut para guru boleh merancang pembelajaran yang lebih elektif bagi memastikan kaedah atau pendekatan tertentu bagi membantu murid yang berkemungkinan menghadapi masalah tersebut.

KETAHUI KONSEP LINUS LITERASI
 
LINUS - KONSEP LITERASI


INSTRUMEN LITERASI MENULIS DAN MEMBACA







RANCANGAN TAHUNAN LITERASI TAHUN 1

( PROGRAM LINUS ) TAHUN 1

                             KOD                                      KEMAHIRAN
                       1.0                  MEMBACA DAN MENULIS HURUF
                                    1.1     Mengenal bentuk huruf dan menulis  huruf kecil a – z
                                    1.2     Mengenal bentuk huruf dan menulis  huruf besar A – Z

2.0                 MEMBACA SUKU KATA
2.1     Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV
2.2     Membaca dan membunyikan suku kata tertutup KVK
2.3    Membaca dan membunyikan suku kata tertutup KVKK
2.4    Membaca dan membunyikan suku kata tertutup yang ada digraf ng, ny, dan sy

3.0                 MEMBINA DAN MENULIS SUKU KATA
3.1     Membina dan menulis suku kata terbuka KV
3.2     Membina dan menulis  suku kata tertutup KVK
3.3     Membina dan menulis  suku kata tertutup KVKK
3.4     Membina dan menulis  suku kata tertutup yang ada digraf ng, ny, dan sy .

4.0                 MEMBACA PERKATAAN
4.1     Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV
4.2     Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV
4.3     Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV
4.4     Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
4.5     Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka KVKK+KV
4.6     Membaca perkataan yang mengandungi suku kata terbuka VKV
4.7     Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup  KVK
4.8     Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KV+KVK
4.9     Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK
4.10   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVKK
4.11   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup  KVKK
4.12   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVK
4.13   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVKK
4.14   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVKK
4.15   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVKK
4.16   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK
4.17   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK
4.18   Membaca perkataan yang mengandungi suku kata tertutup  KV+KVKK
4.19   Membaca perkataan yang mengandungi diftong
4.20   Membaca perkataan yang mengandungi digraf
4.21   Membaca perkataan yang mengandungi vokal berganding
4.22   Membaca perkataan yang mengandungi konsonan bergabung
4.23   Membaca perkataan yang mengandungi kata imbuhan

5.0                 MEMBINA DAN MENULIS PERKATAAN
5.1     Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV
5.2     Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV
5.3     Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV
5.4     Membina dan menulis  perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
5.5     Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KVKK+KV
5.6     Membina dan Menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV
5.7     Membina dan Menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka V+KV
5.8     Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV
5.9     Membina dan menulis  perkataan mengandungi suku kata terbuka KVK+KV
5.10   Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata terbuka KVKK+KV
5.11   Membina dan menulis  perkataan yang mengandungi suku kata tertutup  KVKK
5.12   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVK
5.13   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVKK
5.14   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup V+KVKK
5.15   Membina dan menulis  perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVKK
5.16   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVKK
5.17   Membina dan menulis  perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK
5.18   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK
5.19   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup  KV+KVKK
5.20   Membina dan menulis  perkataan yang mengandungi diftong
5.21   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi digraf
5.22   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding
5.23   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung
5.24   Membina dan menulis perkataan yang mengandungi kata imbuhan

6.0                 MEMBACA RANGKAI KATA
6.1     Membaca rangkai kata

7.0                 MEMBINA DAN MENULIS RANGKAI KATA
7.1     Membina dan menulis rangkai kata

8.0                 MEMBACA AYAT
8.1     Membaca ayat tunggal
8.2     Memahami ayat tunggal yang dibaca

9.0                 MEMBINA DAN MENULIS AYAT TUNGGAL
9.1     Membina ayat tunggal berdasarkan pola ayat dasar
                (FN+FN, FN+FK, FN+FA, FN+FS)
9.2     Menulis ayat tunggal




CONTOH AKTIVITI

Membaca dan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.

 
A.   Baca suku kata di bawah
    nga  nge  ngi  ngo  ngu
    kha   khe  khi   kho  khu
    sya   sye    syi   syo   syu
   gha  ghe  ghi  gho  ghu
   nya  nye   nyi   nyo  nyu


B.  Baca perkataan di bawah. 

      nyonya    nyamuk   nyiru    nyenyak    nyanyi
        nyala      punya      sunyi     nyata        penyu
       syiling      syurga      syair        syor         syawal
       lengan     angin     telinga    nganga    bunga
       khatib    khabar    khazanah   khutbah   khusyuk
       klinik     khemah    ghazal      ghaib