BANNER

Jumaat, 2 Disember 2011

GURU SEBAGAI AGEN PERUBAHAN

Bidang pendidikan di negara ini terus berkembang menuju ke era kecemerlangan. Dengan keadaan sedemikian, warga guru harus memainkan peranan aktif sebagai agen dan pemudah cara untuk mencapai setiap impian murni yang termaktub dalam wawasan pendidikan negara. Maka, sesuai dengan harapan yang dikehendaki, warga guru perlu sentiasa memperbaharui semangat dan iltizam pada setiap masa dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan dengan lebih efisien dan dinamik.

       Kepesatan pembangunan negara dan globalisasi menjadikan tanggungjawab guru semakin mencabar dan memerlukan kekuatan serta jati diri yang utuh. Oleh itu, setiap warga guru harus bijak mengintegrasikan sahsiah diri yang  terpuji dan ketinggian ilmu pengetahuan bagi pembentukan akhlak yang mulia dalam memajukan masyarakat negara ini. Masyarakat hari ini telah banyak berubah berbeza pada masa dahulu dari segi keperluan hidup dan pencapaian dalam pendidikan. Perubahan tersebut memang tidak dapat dielakkan jesteru. Guru yang berkesan bukan sahaja menyampaikan ilmu malah dapat menyesuaikan diri dengan arus kemajuan dalam dunia pendidikan. Guru berperanan sebagai agen perubahan dan perlu bersedia dengan kritikan dan tekanan daripada masyarakat yang tidak secara langsung membantu meningkatkan martabat profesion keguruan. 

       Sehubungan dengan itu, guru perlu berfungsi sebagai 'Change-Master Leader' yang mana menurut Rosabeth Moss Kanter, aspek tersebut mampu menggenggam masa hadapan. Dalam hal ini, guru mestilah berfikiran jauh dan mempunyai sifat inovatif dan kreatif dalam pembelajaran dan pengajaran. Pelbagai strategi, teknik, kaedah dan pendekatan yang digunakan haruslah diperkemas dan disesuaikan dengan corak pembelajaran masa kini. Penggunaan bahan-bahan pengajaran juga harus mampu merangsang minda para pelajar bagi mempercepatkan proses penerimaan pembelajaran. Sejajar dengan peredaran masa, pelajar hari ini memiliki pengalaman dan kemahiran yang jauh berbeza berbanding pelajar sepuluh tahun lalu. Pelajar kini lebih terdedah kepada pelbagai maklumat melalui kemajuan ICT dan media massa.

     Guru yang bersifat dinamik adalah guru yang sentiasa responsif dan berupaya menyesuaikan diri bagi menghadapi perubahan-perubahan dari semasa ke semasa. Hanya guru yang bersifat dinamik sahaja mampu menangani cabaran-cabaran yang sering timbul. Guru yang dinamik berkebolehan memainkan peranannya dengan berkesan demi memenuhi aspirasi dan kehendak individu, masyarakat dan negara. Guru adalah sebagai agen perubahan yang membentuk dan melahirkan generasi yang akan datang adalah bertanggungjawab dalam merealisasikan cita-cita dan hasrat yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Wawasan 2020.

        

         

  

MASALAH PONTENG SEKOLAH


Setiap tahun lebih 20,000 kes pelbagai kesalahan disiplin dilaporkan yang membabitkan pelajar di seluruh negara. Laporan menunjukkan kes ponteng sekolah dikenal pasti sebagai masalah disiplin yang paling tinggi dicatatkan dan sekali gus ia dianggap sebagai punca segala masalah penurunan mutu disiplin pelajar secara keseluruhannya.

        Bagi Kementerian Pelajaran, masalah disiplin pelajar tidak berada pada tahap  yang membimbangkan tetapi disebabkan perhatian masyarakat terhadap sesetengah kes yang mendapat liputan media massa maka masalah tersebut seakan amat serius. Ibu bapa dan masyarakat berasa gusar dengan situasi ini dan berasa pihak kementerian perlu mengambil tindakan segera sebelum ianya menjadi ikutan pelajar-pelajar lain.

        Walau bagaimanapun, isu disiplin pelajar tetap menjadi isu paling utama yang diberi perhatian kerana ia menjadi tunjang dalam menentukan prestasi cemerlang pelajar. Sekolah adalah merupakan institusi pendidikan yang berperanan sebagai pusat perkembangan ilmu pengetahuan dan pembentukan akhlak pelajar, sewajarnya menjadi permis yang terbaik dalam melahirkan pelajar cemerlang dari segi akademik dan kokurikulum malah turut mampu membangunkan sahsiah mulia, peribadi dan personaliti yang unggul.

       Masalah ponteng sekolah walaupun dipandang remeh, tetapi ia adalah punca bagi semua permasalahan yang timbul. Tindakan dan jalan penyelesaian harus difikirkan segera kerana jika dibiarkan gejala disiplin lain yang lebih parah akan wujud. Contohnya, apabila pelajar ponteng sekolah mereka akan mula melepak dan bercampur gaul dengan pihak luar yang tidak bermoral. Kegiatan seperti merokok, berjudi, berpeleseran di pusat siber dan sebagainya boleh mengundang perkara-perkara yang tidak diingini. Ada kes yang lebih teruk misalnya gangsterisme, bergaduh sampai mati, meragut, kena pukul, bohsia dan mencuri adalah beberapa kes yang berlaku berpunca dari masalah ponteng sekolah.

         Berdasarkan kebanyakan kes, masalah ponteng sekolah berlaku di kawasan pinggir dan luar bandar berbanding bandar besar yang menunjukkan bilangan kes yang sedikit. Ini disebabkan pelajar di pinggir dan luar bandar hadir ke sekolah menaiki bas dan itu membuka peluang dan ruang yang sangat luas kepada pelajar untuk ponteng sekolah. Berbeza di bandar, sebilangan besar pelajar dihantar oleh ibu bapa. Mentaliti ibu bapa di bandar juga lebih profesional dan berpendidikan menjadikan tahap kesedaran lebih tinggi untuk menjaga kebajikan anak termasuk sentiasa memastikan anak mereka ke sekolah.

         Bagi mengatasi isu disiplin, Kementerian Pelajaran mewujudkan jawatan kuasa disiplin yang mana melibatkan semua guru dilantik sebagai guru disiplin bertujuan menguatkuasakan peraturan  termasuk melalui proses hearing (pembelaan diri) dan jika pelajar tersebut didapati salah, maka ibu bapa akan dipanggil dan dimaklumkan tentang jenis hukuman yang akan dikenakan ke atas anak mereka seperti rotan, gantung sekolah atau buang sekolah. Selain itu, program kaunseling turut dilaksanakan terhadap pelajar terbabit.

         Kementerian Pelajaran juga mempunyai sistem maklumat murid (SMM) yang berfungsi merekod dan menyimpan data yang berkaitan masalah disiplin pelajar termasuklah kes ponteng sekolah. Pihak sekolah tidak boleh menyembunyikan salah laku pelajarnya. Semua maklumat mesti telus dan jika sekolah didapati sengaja menyembunyikan fakta, maka tindakan akan diambil ke atas pentadbir iaitu pengetua atau guru besar sekolah. Antaranya tindakan yang boleh dikenakan ialah ditukarkan ke sekolah lain dan surat tunjuk sebab.

      Punca masalah ponteng sekolah berlaku disebabkan pelbagai faktor. Antaranya, pengaruh rakan sebaya dan persekitaran, filem, video, diri pelajar sendiri, kurang didikan agama dan tiada pengawasan serta keperihatinan ibu bapa terhadap anak-anak mereka. Terdapat juga ibu bapa yang terlalu memanjakan anak dan percaya bahawa anak mereka boleh berdikari serta tiada masalah di sekolah. Ibu bapa kurang mengambil tahu aktiviti yang berlaku di sekolah dan menyerahkan sepenuhnya kepada guru dalam mendidik anak mereka. 

           Bagi mengekang isu ponteng sekolah ini, peranan dari ibu bapa dan masyarakat amat diharapkan. Ini bagi memastikan anak-anak mereka betul sampai ke sekolah dan masyarakat boleh menegur dan menghubungi ibu bapa pelajar atau pihak sekolah jika didapati mereka berkeliaran di luar pada waktu persekolahan. Oleh itu, kerjasama ibu bapa dan pihak sekolah sangat penting dalam pembangunan sahsiah dan peningkatan prestasi pelajar dalam pelajaran.

         

PRASANGKA DAN DISKRIMINASI

Prasangka dan diskriminasi mempunyai konsep yang tersendiri. Walau bagaimanapun, kedua-duanya mempunyai hubung kait yang rapat. Definisi prasangka ialah satu bentuk sifat negatif yang ditujukan kepada sesuatu kelompok. Definisi diskriminasi pula bermaksud tindakan tingkah laku negatif yang ditujukan kepada ahli kelompok tersebut.

Menurut Paplia dan Olds (1985), prasangka dan diskriminasi wujud di kalangan manusia. Kedua-duanya berlaku merentasi faktor bangsa atau kelompok etnik yang membawa kepada corak tingkah laku seperti perkauman, anti-semitisme, diskriminasi terhadap golongan tua, cacat, miskin, atau diskriminasi jantina serta mereka yang mengamalkan gaya hidup yang tidak popular atau disukai.

1. PRASANGKA
Manusia lebih baik daripada haiwan kerana manusia mempunyai kelebihan iaitu akal yang membolehkan mereka berfikir sama ada baik dan buruk setiap sesuatu. Kadang-kala manusia bertingkah laku lebih buruk daripada haiwan. Contohnya, kes buang anak yang berlaku dalam masyarakat dewasa ini. Sedangkan haiwan memahami erti kasih sayang terhadap zuriatnya. Apabila manusia tidak dapat memelihara kesaksamaan pemikiran sama ada menidakkan atau menyabitkan sesuatu, maka nyata ia cenderung kepada dirinya atau kelompoknya yang bersifat sekilas pandang dan tidak kepada ukuran sebenar. Perbuatan ini diikhtibarkan sebagai mengikut kehendak nafsu peribadi semata-mata dan bersandarkan kepada sangkaan yang menjadi faktor kehinaan dalam berfikir, seterusnya terbentuklah sikap prasangka. Dalam proses pembelajaran, prasangka dirujuk sebagai satu bentuk pemilihan persepsi yang negatif. Jelaslah bahawa prasangka memberi pengertian seseorang itu memandang serong atau menilai seseorang pada satu rangsangan sahaja tanpa ingin menilai dari sudut rangsangan lain.

2. DISKRIMINASI
Diskriminasi wujud dalam pelbagai cara. Pada situasi paling sederhana, tingkah laku diskriminasi dapat dihindari. Namun begitu, pada tahap yang melampau, diskriminasi boleh mengakibatkan pergaduhan atau penganiayaan suatu kelompok kepada kelompok yang lain. Diskriminasi boleh berlaku antara kelompok yang kaya kepada kelompok yang miskin atau kelompok yang berkuasa kepada kelompok yang lemah. Contohnya, keadaan yang berlaku di Tebing barat antara rakyat Palestin dengan negara Israel. Rakyat Palestin dinafikan hak mereka. Malahan Pertubuhan Bangsa Bersatu gagal untuk membantu rakyat Palestin bagi mendapatkan semula tanah air mereka. Sikap bangsa Arab juga menyumbang kepada masalah yang dihadapi oleh rakyat Palestin. Sikap tidak mahu bersatu dan mementingkan negara dan kaum sendiri menjadikan bangsa Arab lemah dan tidak mampu menghadapi negara Israel yang kecil itu.

Kesan diskriminasi juga pernah berlaku di negara kita, iaitu semasa di perintah oleh kerajaan Britain. Kesan dari dasar pecah dan perintah, rakyat dipisahkan mengikut kaum. Kaum Melayu dengan ekonomi pertanian, Cina dengan ekonomi perlombongan dan perdagangan dan India dengan ekonomi perladangan. Kini, kesan diskriminasi tersebut perbezaan ekonomi antara kaum masih ketara. Lantaran itu, kerajaan melancarkan dasar ekonomi baru yang mampu menjadikan kaum-kaum di Malaysia dapat hidup bersama, harmoni dan saling hormat-menghormati. Jika tidak, keadaan huru-hara seperti negara Indonesia akan berlaku di mana rakyat peribuminya tidak dapat bersaing dengan bangsa Cina Indonesia disebabkan diskriminasi antara golongan kaya dengan golongan miskin.

3. MENGURANGKAN PRASANGKA DAN DISKRIMINASI
Banyak cara dapat dilakukan bagi mengatasi masalah mengurangkan prasangka dan diskriminasi. Menurut Paplia dan Olds (1985), satu pendekatan yang dikenali sebagai teknik jigsaw dilakukan dalam bilik darjah yang terdiri daripada kanak-kanak berbilang bangsa dan keturunan. Pada peringkat kanak-kanaklah aktiviti dibangunkan agar mereka aktif berkomunikasi tanpa ada sikap prejudis sesama mereka. Cara ini dapat menghilangkan sikap kelompok antara kaum. Berdasarkan teknik tersebut kerajaan telah mewujudkan sekolah wawasan bertujuan membentuk perpaduan antara kaum di bawah satu bumbung sekolah.

Media massa turut memainkan peranan penting dalam memastikan tidak ada berita sensasi yang melibatkan pertikaian kaum dihebahkan kepada umum. Jika kawalan atau pemantauan ini longgar, peristiwa 13 Mei 1969 boleh berulang. Oleh yang demikian, media massa haruslah melaporkan hal-hal yang positif agar masyarakat dapat dipupuk dengan keyakinan dan kesaksamaan antara kaum. Maka, matlamat Perdana Menteri untuk melahirkan masyarakat 1Malaysia mampu direalisasikan.

4. PENUTUP
Di dalam kehidupan manusia, kadang-kala faktor berlainan keturunan, ekonomi, darjat, kekuasaan dan agama jika di salah anggap sehingga membawa kepada prasangka dan akhirnya berlaku diskriminasi kadang-kala boleh mengakibatkan kehancuran hidup seseorang, kelompok  dan bangsa. Sehingga kini dari jutaan tahun dahulu, manusia belum menemui satu formula pun yang betul-betul boleh menjamin prasangka dan diskriminasi dapat dilupuskan. Malahan, diskrimanisi menjadi lebih teruk dan kronik walaupun manusia dibekalkan akal fikiran dan ajaran agama yang menegah manusia berperilaku sedemikian. Ini kerana manusia sentiasa lupa dan lalai kepada amanah yang diberikan.