Prasangka dan
diskriminasi mempunyai konsep yang tersendiri. Walau bagaimanapun, kedua-duanya
mempunyai hubung kait yang rapat. Definisi prasangka ialah satu bentuk sifat
negatif yang ditujukan kepada sesuatu kelompok. Definisi diskriminasi pula
bermaksud tindakan tingkah laku negatif yang ditujukan kepada ahli kelompok tersebut.
Menurut Paplia dan Olds (1985), prasangka dan diskriminasi wujud di kalangan
manusia. Kedua-duanya berlaku merentasi faktor bangsa atau kelompok etnik yang
membawa kepada corak tingkah laku seperti perkauman, anti-semitisme,
diskriminasi terhadap golongan tua, cacat, miskin, atau diskriminasi jantina
serta mereka yang mengamalkan gaya hidup yang tidak popular atau disukai.
1.
Manusia lebih baik daripada haiwan kerana manusia
mempunyai kelebihan iaitu akal yang membolehkan mereka berfikir sama ada baik
dan buruk setiap sesuatu. Kadang-kala manusia bertingkah laku lebih buruk
daripada haiwan. Contohnya, kes buang anak yang berlaku dalam masyarakat dewasa
ini. Sedangkan haiwan memahami erti kasih sayang terhadap zuriatnya. Apabila
manusia tidak dapat memelihara kesaksamaan pemikiran sama ada menidakkan atau
menyabitkan sesuatu, maka nyata ia cenderung kepada dirinya atau kelompoknya
yang bersifat sekilas pandang dan tidak kepada ukuran sebenar. Perbuatan ini
diikhtibarkan sebagai mengikut kehendak nafsu peribadi semata-mata dan
bersandarkan kepada sangkaan yang menjadi faktor kehinaan dalam berfikir,
seterusnya terbentuklah sikap prasangka. Dalam proses pembelajaran, prasangka
dirujuk sebagai satu bentuk pemilihan persepsi yang negatif. Jelaslah bahawa
prasangka memberi pengertian seseorang itu memandang serong atau menilai
seseorang pada satu rangsangan sahaja tanpa ingin menilai dari sudut rangsangan
lain.
2.
Diskriminasi wujud dalam pelbagai cara. Pada
situasi paling sederhana, tingkah laku diskriminasi dapat dihindari. Namun
begitu, pada tahap yang melampau, diskriminasi boleh mengakibatkan pergaduhan
atau penganiayaan suatu kelompok kepada kelompok yang lain. Diskriminasi boleh
berlaku antara kelompok yang kaya kepada kelompok yang miskin atau kelompok
yang berkuasa kepada kelompok yang lemah. Contohnya, keadaan yang berlaku di
Tebing barat antara rakyat Palestin dengan negara Israel. Rakyat Palestin
dinafikan hak mereka. Malahan Pertubuhan Bangsa Bersatu gagal untuk membantu
rakyat Palestin bagi mendapatkan semula tanah air mereka. Sikap bangsa Arab
juga menyumbang kepada masalah yang dihadapi oleh rakyat Palestin. Sikap tidak
mahu bersatu dan mementingkan negara dan kaum sendiri menjadikan bangsa Arab
lemah dan tidak mampu menghadapi negara Israel yang kecil itu.
Kesan
diskriminasi juga pernah berlaku di negara kita, iaitu semasa di perintah oleh
kerajaan Britain. Kesan dari dasar pecah dan perintah, rakyat dipisahkan
mengikut kaum. Kaum Melayu dengan ekonomi pertanian, Cina dengan ekonomi
perlombongan dan perdagangan dan India dengan ekonomi perladangan. Kini, kesan
diskriminasi tersebut perbezaan ekonomi antara kaum masih ketara. Lantaran itu,
kerajaan melancarkan dasar ekonomi baru yang mampu menjadikan kaum-kaum di
Malaysia dapat hidup bersama, harmoni dan saling hormat-menghormati. Jika
tidak, keadaan huru-hara seperti negara Indonesia akan berlaku di mana rakyat
peribuminya tidak dapat bersaing dengan bangsa Cina Indonesia disebabkan
diskriminasi antara golongan kaya dengan golongan miskin.
3.
Banyak cara dapat dilakukan bagi mengatasi masalah
mengurangkan prasangka dan diskriminasi. Menurut Paplia dan Olds (1985), satu
pendekatan yang dikenali sebagai teknik jigsaw dilakukan dalam bilik
darjah yang terdiri daripada kanak-kanak berbilang bangsa dan keturunan. Pada
peringkat kanak-kanaklah aktiviti dibangunkan agar mereka aktif berkomunikasi
tanpa ada sikap prejudis sesama mereka. Cara ini dapat menghilangkan sikap
kelompok antara kaum. Berdasarkan teknik tersebut kerajaan telah mewujudkan
sekolah wawasan bertujuan membentuk perpaduan antara kaum di bawah satu bumbung
sekolah.
Media massa
turut memainkan peranan penting dalam memastikan tidak ada berita sensasi yang
melibatkan pertikaian kaum dihebahkan kepada umum. Jika kawalan atau pemantauan
ini longgar, boleh berulang. Oleh yang demikian, media
massa haruslah melaporkan hal-hal yang positif agar masyarakat dapat dipupuk
dengan keyakinan dan kesaksamaan antara kaum. Maka, matlamat Perdana Menteri
untuk melahirkan masyarakat 1Malaysia mampu direalisasikan.
4.
Di dalam kehidupan manusia, kadang-kala faktor
berlainan keturunan, ekonomi, darjat, kekuasaan dan agama jika di salah anggap
sehingga membawa kepada prasangka dan akhirnya berlaku diskriminasi kadang-kala
boleh mengakibatkan kehancuran hidup seseorang, kelompok dan bangsa.
Sehingga kini dari jutaan tahun dahulu, manusia belum menemui satu formula pun yang betul-betul boleh menjamin prasangka dan diskriminasi dapat dilupuskan.
Malahan, diskrimanisi menjadi lebih teruk dan kronik walaupun manusia
dibekalkan akal fikiran dan ajaran agama yang menegah manusia berperilaku
sedemikian. Ini kerana manusia sentiasa lupa dan lalai kepada amanah yang
diberikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan