Setiap tahun lebih 20,000 kes pelbagai kesalahan
disiplin dilaporkan yang membabitkan pelajar di seluruh negara. Laporan
menunjukkan kes ponteng
sekolah dikenal pasti sebagai masalah disiplin yang paling tinggi
dicatatkan dan sekali gus ia dianggap sebagai punca segala masalah penurunan
mutu disiplin pelajar secara keseluruhannya.
Bagi Kementerian
Pelajaran, masalah disiplin pelajar tidak berada pada tahap yang
membimbangkan tetapi disebabkan perhatian masyarakat terhadap sesetengah kes
yang mendapat liputan media massa maka masalah tersebut seakan amat serius. Ibu
bapa dan masyarakat berasa gusar dengan situasi ini dan berasa pihak
kementerian perlu mengambil tindakan segera sebelum ianya menjadi ikutan
pelajar-pelajar lain.
Walau
bagaimanapun, isu disiplin pelajar tetap menjadi isu paling utama yang diberi
perhatian kerana ia menjadi tunjang dalam menentukan prestasi cemerlang
pelajar. Sekolah adalah merupakan institusi pendidikan yang berperanan sebagai
pusat perkembangan ilmu pengetahuan dan pembentukan akhlak pelajar, sewajarnya
menjadi permis yang terbaik dalam melahirkan pelajar cemerlang dari segi
akademik dan kokurikulum malah turut mampu membangunkan sahsiah mulia, peribadi
dan personaliti yang unggul.
Masalah
ponteng sekolah walaupun dipandang remeh, tetapi ia adalah punca bagi semua
permasalahan yang timbul. Tindakan dan jalan penyelesaian harus difikirkan
segera kerana jika dibiarkan gejala disiplin lain yang lebih parah akan wujud.
Contohnya, apabila pelajar ponteng sekolah mereka akan mula melepak dan
bercampur gaul dengan pihak luar yang tidak bermoral. Kegiatan seperti merokok,
berjudi, berpeleseran di pusat siber dan sebagainya boleh mengundang
perkara-perkara yang tidak diingini. Ada kes yang lebih teruk misalnya
gangsterisme, bergaduh sampai mati, meragut, kena pukul, bohsia dan mencuri
adalah beberapa kes yang berlaku berpunca dari masalah ponteng sekolah.
Berdasarkan kebanyakan kes, masalah ponteng sekolah berlaku di kawasan pinggir
dan luar bandar berbanding bandar besar yang menunjukkan bilangan kes yang
sedikit. Ini disebabkan pelajar di pinggir dan luar bandar hadir ke sekolah
menaiki bas dan itu membuka peluang dan ruang yang sangat luas kepada pelajar
untuk ponteng sekolah. Berbeza di bandar, sebilangan besar pelajar dihantar
oleh ibu bapa. Mentaliti ibu bapa di bandar juga lebih profesional dan
berpendidikan menjadikan tahap kesedaran lebih tinggi untuk menjaga kebajikan
anak termasuk sentiasa memastikan anak mereka ke sekolah.
Bagi mengatasi
isu disiplin, Kementerian Pelajaran mewujudkan jawatan kuasa disiplin yang mana
melibatkan semua guru dilantik sebagai guru disiplin bertujuan menguatkuasakan
peraturan termasuk melalui proses hearing (pembelaan diri)
dan jika pelajar tersebut didapati salah, maka ibu bapa akan dipanggil dan
dimaklumkan tentang jenis hukuman yang akan dikenakan ke atas anak mereka
seperti rotan, gantung sekolah atau buang sekolah. Selain itu, program
kaunseling turut dilaksanakan terhadap pelajar terbabit.
Kementerian
Pelajaran juga mempunyai sistem maklumat murid (SMM) yang berfungsi merekod dan
menyimpan data yang berkaitan masalah disiplin pelajar termasuklah kes ponteng
sekolah. Pihak sekolah tidak boleh menyembunyikan salah laku pelajarnya. Semua
maklumat mesti telus dan jika sekolah didapati sengaja menyembunyikan fakta,
maka tindakan akan diambil ke atas pentadbir iaitu pengetua atau guru besar
sekolah. Antaranya tindakan yang boleh dikenakan ialah ditukarkan ke sekolah
lain dan surat tunjuk sebab.
Punca masalah ponteng sekolah
berlaku disebabkan pelbagai faktor. Antaranya, pengaruh rakan sebaya dan persekitaran, filem,
video, diri pelajar sendiri, kurang didikan agama dan tiada pengawasan serta keperihatinan ibu bapa
terhadap anak-anak mereka. Terdapat juga ibu bapa yang terlalu memanjakan anak
dan percaya bahawa anak mereka boleh berdikari serta tiada masalah di sekolah.
Ibu bapa kurang mengambil tahu aktiviti yang berlaku di sekolah dan menyerahkan
sepenuhnya kepada guru dalam mendidik anak mereka.
Bagi mengekang isu ponteng sekolah ini, peranan dari ibu bapa dan masyarakat
amat diharapkan. Ini bagi memastikan anak-anak mereka betul sampai ke sekolah
dan masyarakat boleh menegur dan menghubungi ibu bapa pelajar atau pihak
sekolah jika didapati mereka berkeliaran di luar pada waktu persekolahan. Oleh
itu, kerjasama ibu bapa dan pihak sekolah sangat penting dalam pembangunan
sahsiah dan peningkatan prestasi pelajar dalam pelajaran.